لوله پلی پروپیلن یا لوله آب سفید

لوله پلی پروپیلن لوله آب

لوله پلی پروپیلن یا لوله آب سفید

لوله پلی پروپیلن بطور عالی دربرابر اسیدهای غیر اکسیژنه حتی در درجه حرارت بالا مقاومت میکند،درحالیکه توسط اسیدهای اکسیژنه میزان تخریب بیشتر خواهد شد.بعضی از مواد شیمیایی ممکن است باعث ترک خوردگی ناشی از تنش شوند،بویژه اگر با فشارهای مکانیکی نیز همراه باشد.

قبل از استفاده از سیستم لوله کشی حتما آنرا تحت آزمون فشار قرار داده ،این آزمون اهمیت فراوانی دارد به دلیل نقایصی که امکان پیش آمدن آن است در نصب لوله واتصالات پیچی وشیرفلکه ها و همچنینی عملیات جوشکاری را دقیقا مشخص میکند.

 

برای انجام دادن تست فشار باید از فشار سنجی که بتواند تغییرات فشار ۰/۱ بار را نشان دهد،استفاده کرد.این فشار سنج باید در پایین ترین نقطه سیستم لوله کشی نصب گردد.

توجه گردد که دمای آب در طول تست فشار باید ثابت باشد،زیرا لوله های پلیمری بعلت ضریب انبساط حرارتی خود به ازای تغییر دمای آب درازای هر ۱۰ درجه به مقدار ۰/۵ تا بار تغییر فشار را نشان خواهد داد.

 

آزمون فشار از دو مرحله تشکیل شده است که هر دو باید انجام شود:

 

مرحله یک

۱- ابتدا سیستم لوله کشی را پر آب نموده وهوای آنرا کاملا تخلیه مینماییم

۲- فشاری معادل فشار کاری مجاز بعلاوه ۵ ابر میبایست به مدت ۳۰ دقیقه با فاصله ۱۰ دقیقه ای(۲مرتبه) تولید گردد.حد مجاز افت فشار پس از ۶۰ دقیقه از شروع تست حداکثر ۰/۶ بار میباشد.درصورتیکه افت فشار بیشتر از این مقدار باشد میبایست سیستم لوله کشی چک گردد و مجددا تست شود.

 

مرحله ۲

فشار تولید شده در مرحله اول در سیستم لوله کشی باقی میماند.در صورتیکه پس از گذشت ۲ ساعت از پایان مرحله اول،افت فشار کمتر از ۰/۲ بارباشد،احتملا نشتی در سیستم لوله کشی وجو د دارد و میبایست سیستم لوله کشی باز بینی و مجددا آزمون فشار صورت پذیرد.

اتصالات لوله های پلیمری غالبا از نوع پرسی میباشد که جنس آن از آلیاژبرنج و با روکش نیکل و دارای حلقه استیل بوده که روی لوله پرس میشود.قیمت مناسب و آب بندی بسیارخوب از مزایای این اتصالات است که در صورت نیازبه باز شدن میباید حلقه استیل را تعویض نمود.همگی این اتصالات دارای بهترین اورینگ وبا کیفیت بالا جهت اطمینان از آب بندی اتصال است

 

انواع تستهای لوله های(پلیمری) پلی پروپیلن

 

اندازه گیری ابعاد

با توجه به اهمیت ابعاد (قطرخارجی ، ضخامت ،دایره واربودن مقطع،تلرانسها)به طور پیوسته طبق استانداردهای ISIRI 7175-1 ,ASTM D 2122 , ISO 3126 بوسیله کولیس،محیط سنج،ضخامت سنج توسط تکنسین ها اندازه گیری می شود.درصورت هر گونه خروج از محدوده مجازمحصولات از خط بسته بندی حذف وبه قسمت ضایعات انتقال داده می شود.این اندازه گیری ها حداکثر درفواصل زمانی یک ساعت انجام می گیرد

تست برگشت پذیری طولی

اندازه گیری مقدار برگشت پذیری طولی برای لوله های پلی پروپیلن یکی دیگر از ملزومات استاندارد DIN 8078 است . روش انجام این تست مطابق با IRISI 7175-3 , ISO 3126 , ASTM D 2122 می باشد .در این آزمون ،نمونه ها در دمای ۱۳۵ درجه سانتیگراد با توجه به ضخامت برای مدت زمان معین قرار می گیرند . بعد از خنک شدن ، مقدار تغییر طول پس ماند اندازه گیری شده لوله باید از ۲% کمتر باشد . این تست روزانه انجام می گیرد

تاثیر بر روی آب تست

طبق استاندارهای مرتبط با لوله کشی آب شرب برای مواد پلی پرولین ، تمام مواد پلاستیک و غیر پلاستیک برای اجزای لوله کشی که به صورت دائم و یا موقت در ارتباط با لوله کشی آب جهت مصارف انسانی می باشد ، نبا ید بر روی کیفیت آب آشامیدنی اثر نا مطلوب بگذارد . در این خصوص آزمایشات باکتریولوژیک ، لاکتوز و بریان گرین انجام می گیرد .

 

با توجه به اهمیت این موضوع ، گروه توليدي فرشيد ، مواد اولیه خودرا که مهمترین عامل موثر بر روی کیفیت آب است . تنها از مواد اوليه كمپاني Basell تهیه می نمايد . علاوه بر این تمامی محصولات رويال پايپ توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به طور پیوسته مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته است

Post Your Comment Here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *